Psykologstudent sprider kunskap i framgångsrik podcast

Jacqueline Levi, psykologstudent vid Institutionen för psykologi på Lunds universitet, startade i juni 2016 - för inte mer än tre månader sedan - en podcast om psykologi. Sedan dess har podden haft drygt 80.000 lyssnare och gästats av psykologer, läkare, organisationer, bloggare, författare och kommunikatörer.
Under hösten börjar säsong två.

Jaqueline Levi, psykologstudent
Det fanns ett stort behov av information och kunskap om psykologi som var både lättillgänglig, spännande och framförallt begriplig för allmänheten, resonerade Levi.

- Den nationella statistiken talade för sig själv. Behovet av förståelse för psykologiska fenomen var - och är fortfarande - enormt. Jag börjar närma mig slutet av min utbildning och insåg att jag kunde bidra till en ökad kunskapsspridning av just psykologi, psykopatologi och neuropsykologi. Det saknades en podcast som erbjöd dynamiska och lärorika samtal mellan en psykologstudent som själv befinner sig i ”ung vuxen-åldern” och äldre, mer erfarna kollegor och gränsprofessionella. Några nedkladdade sidor i mitt anteckningsblock och ett besök på Kjell & Company senare var jag igång!

Syftet med podden är att göra psykologens arbete mindre främmande för de som vill lära sig mer om sig själva och sin omgivning. Dock förtydligar hon att podcasten är komplementär till – och aldrig ersätter – professionell hjälp.

- Min ambition och mitt mål med Psykologipodden är ett format som blandar intervjuer, samtal och faktapresentation med experter, organisationer och andra framstående personer för att tillgängliggöra psykologisk kunskap, hur och var man kan söka hjälp och samt statistik kring hälsa och ohälsa – ett slags ”människokunskapskurs”. Sedan vill jag avmystifiera psykologens arbete – en av barriärerna mot att personer söker hjälp, berättar Levi, som aldrig tidigare haft en podcast, videoblogg eller liknande.

Levi uppskattar möjligheten att få fördjupa sig i alla psykologins områden som psykologprogrammet ger, utan att behöva lägga energi på vad hon ska bli och var hon ska jobba.

- Psykologi finns nämligen inom allt man kan tänka sig. Detta beror på medverkan av människans mest komplexa organ – och det som kanske alltid fascinerat mig mest – nämligen hjärnan.

Arbetet sker helt ideellt, och samtliga gäster har ställt upp pro bono. Hittills har podden gästats av Richard Levi (stress), Lennart Levi (långvarig stress), Michaela Forni (ångest), Mind (självmord), Anitha Schulman (föräldraskap), Emely Crona (livet och döden), Anders Hansen (fysisk aktivitet och hjärnan), Johan Grant (organisationspsykologi) och Molly Urwitz (psykisk hållbarhet) – och fler gäster kommer det att bli.

- Jag har fått fantastiskt fin respons! Det bästa jag vet är när lyssnare kontaktar mig och delar med sig av synpunkter, förslag och feedback. Det är ett slags kvitto på att alla timmar jag lägger ned ger utdelning i enlighet med mina och podcastens ambitioner!

Du hittar Psykologipodden på psykologipodden.libsyn.com, på iTunes, samt på Instagram under ”Psykologipodden”.