Författare belönas med Kurslitteraturpriset

Det finns ett behov av kurslitteratur som på ett enkelt och grundläggande sätt kan introducera psykologistudenter till vetenskapsteori och forskningsmetodik. Det upplevde Lars-Gunnar Lundh, professor i klinisk psykologi, och Artur Nilsson, FD och lektor vid institutionen för psykologi, och bestämde sig för att ge ut en bok. Nu belönas de med Kurslitteratursprisets hederspris för sitt arbete.
– Alltför ofta behandlas vetenskapsteori och forskningsmetodik separat i stället för att knytas samman, säger bokens författare.

Juryns motivering tar fasta på författarnas sätt att kombinera de två nära besläktade ämnena utifrån de speciella förutsättningar som finns inom psykologin. Motiveringen uppmärksammar också innehållets lättillgänglighet och bredd, som kommer att ha behållning för studenter på både grund- och avancerad nivå.

Litteraturpris

Artur Nilsson tar emot Studentlitteraturs kurslitteraturpris.

Priset kommer förhoppningsvis att hjälpa författarna att nå fler studenter, hoppas Artur Nilsson:

- Vi har lagt ner ett enormt arbete på denna bok, så det är kul att den uppmärksammas. Jag vet inte vad priset kommer att innebära, men jag hoppas framför allt att det hjälper oss att nå ut med bokens innehåll.

Pristagarna annonserades den 19 augusti, och författarna har inte hunnit få många reaktioner än.

- Från de som känner till det har vi fått gratulationer. Några har blivit förvånade, eftersom de inte visste att vi skriver en bok, säger Artur Nilsson.

Kurslitteraturpriset delas ut av Studentlitteratur som en morot för att inspirera till nytänkande inom kurslitteraturen, och är Sveriges främsta utmärkelse för författare av ny kurslitteratur. Övriga vinnare har bland annat skrivit om grundläggande organisationsteori och språklig sårbarhet i skolan.

Bernts

Prisutdelning på Berns i Stockholm den 15 september.